První zmínky o současném hlavním městě Srí Lanky pocházejí ze 14.století od arabského cestovatele Ibn Battuta. V 15.století se nedaleké Kotte stává hlavním městem sinhálského království a v roce 1517, v době začátku portugalské kolonizace, vyrůstá na břehu Indického oceánu obranná pevnost, která se později stává základem budování moderního města. V 17.století, kdy začíná v oblasti vzkvétat obchod se skořicí, dobývají pevnost holanďané (1656) a začíná tak období jejich nadvlády, které končí až v roce 1796, kdy se Cejlon stává britskou kolonií. V té době také začíná Colombo nabývat na významu. Britové zde staví silnice (např. do Kandy), železnici a také velký přístav, který významem předstihuje do té doby nejdůležitější srí lanský přístav v Galle. V té době se také Colombo stává konečně hlavním městem. Dnes je město politickým, ekonomickým a kulturním centrem Srí Lanky a domov tu nalezlo již přes milión obyvatel.

Neděle 7.3.1999
Neděle bude koupací a nákupní... Ráno po snídani míříme do e-mailové kanceláře poslat domů poslední zprávy před návratem. Cestou jsme se stavili v kanceláři jedné z místních cestovek, protože jsme ještě uvažovali o nějakém jednodenním výletu. Představa, že nás čekají tři dny polehávání u moře byla skličující....
Místní agent se nás hned ujímá a vyzvídá, co bychom si asi tak představovali. Ubezpečujeme ho, že Kandy, Sigiriyi a podobné památky už máme zdárně za sebou a že bychom raději viděli nějakou přírodu. Ovšem do národních parků Yala nebo Wilpattu nás taky nenaláká, raději bychom něco tady v okolí. Rád bych viděl konečně nějaké krokodýli. A tak ten chytrák dostává "geniální" nápad - ZOO v Colombu. Tento návrh nás sice spíš rozesmál, ale zároveň jsme si uvědomili, že jsme hlavní město jen tak zběžně projeli a nic jsme dohromady neviděli. A tak jsme se začali zajímat o jednodenní výlet do Colomba. Stojí prý 10$ a budeme mít k dispozici taxík.
Ujednáno. Radkovi s Martinem se už nikam nechce, ale my tři s Michalem a Liborem si na zítřek objednáváme výlet do hlavního města. Zbytek dne zasvěcujeme koupání a nákupu suvenýrů:

velká maska ... 300Rp
5 malých masek ... 200Rp
tričko ... 200Rp

K večeři jsme si dali kraba, abychom na závěr ochutnali taky nějakou mořskou specialitu. Stojí 175Rp a chutná skoro jako prejt.

Pondělí 8.3.1999

Ráno v 9,45 začíná náš výlet do Colomba. Před kanceláří Sunway hollydays - místní cestovky, máme straz s řidičem. Je to asi padesátiletý chlapík, který cestou vypráví o Negombu, o své rodině a vůbec o životě na Srí Lance, o problémech, náboženství a soužití zdejších etnik. Jeho auto už nějaký pátek pamatuje, ale těch 30km do Colomba snad ještě vydrží...
Asi po hodině jízdy přejíždíme řeku Kelani, druhou největší řeku Srí Lanky, a ocitáme se v hlavním městě. Nejdříve jedeme do čtvrti Pettah ke třem hinduistickým chrámům. Ulice před chrámy je plná aut, takže máme skoro problémy vůbec zaparkovat, ale povedlo se. Konečně si vyfotíme pravý hinduistický chrám s Nový Kathireshantypickou střešní pyramidkou s desítkami figurek. V Novém Kathireshanu zrovna probíhá nějaký obřad. Kdosi uvnitř hraje divoce na indickou píšťalu a do toho se ještě ozývá zběsilé bušení do nějakých činelů. U vchodu nás zve domorodec dovnitř, ale nám ten rachot stačí zvenku a reději si jdeme vyfotit zbývající dva chrámy - Starý Kathireshan a Ganeshu.

Okolo přístavu a centrálního nádraží jedeme do problematické čtvrti Fort. Tady stojí budova parlamentu, prezidentský palác a hlavně mrakodrapy Obchodního centra a Cejlonské banky, které tvoří typické panorama Colomba - typické panorama Colombajako v Praze Hradčany. Bohužel právě tato čtvrť je nejčastějším terčem útoků tamilských teroristů. Jako důkaz a memento lidského šílenství tu stojí zcela zničená budova Centrální banky. Dnes se v celé čtvrti nesmí nejen fotit, ale ani zastavovat. Všude je plno check-pointů a vojenských hlídek. Proto zastavujeme až na Galle road u hotelu Galle Face. Tady začíná nábřežní promenáda, odkud alespoň pořídíme nějaké fotky Fortu. Chvíli nás otravoval němý místňák, vybírající příspěvky na nějaký ústav - na 99% to byl podvodník, takže nedostal ani rupku.
Sima MalakaNaším dalším cílem je Ostrov otroků - Slave Insland a jezero Beira. Tady stojí jezerní buddhistický chrám Sima Malaka. Trochu připomíná japonskou svatyni, nechybí tu samozřejmě socha Buddhy - tentokrát sedícího, dokonce dovezeného až z Thajska. Odtud pokračujeme k Viktoria parku, chvíli se zastavujeme v přepychomém obchoďáku Nová radniceLakmedura. Koupil jsem si tam pár pohledů a vlaječku za 80Rp. Kousek odtud je Nová radnice z roku 1929, která trochu připomíná zmenšeninu Bílého domu z Washingtonu.
Prohlídka hlavního města se chýlí k závěru. Okolo Hall of Independence se sochou prvního ministerského předsedy nezávislé Srí Lanky jedeme ke Conference kopie Buddhy z AukanyHall - to je zase srí lanský "Palác kultury", který tu postavili číňani vedle svého velvyslanectví. Naproti Conference hall jsme si ještě prohlédli přesnou kopii Aukanského Buddhy a pak už jsme přes čtvrť Maradana zamířili zpět do Negomba.
Zbytek dne nás zastihl opět ve vlnách Indického oceánu. Na večeři jsme se s Michalem pěkně rozšoupli a za 625Rp jsme si dali humra s harnolkama a salátem.